F o r e l d r e p u l s e n ® Barnehage
april 2016
Du er ditt barns største forbilde
Oversett artikkel til et annet språk. Translate article to another language.
Traducir la página a otro idioma
Det er ingen tvil om at foreldrenes holdninger og livsstil er blant de sterkeste impulser for de valg de «små menneskene» foretar og de vaner som utvikles.

Grunnlaget for resten av livet

De inntrykkene som mennesket mottar tidligst i sitt liv, trenger dypest ned og er blant de minst tilgjengelige senere. De skal prege mennesket resten av livet. Sine viktigste forbilder og modeller har barnet hos sine nærmeste; i det miljø som det allerede kjenner.

Grunnlaget for barnets moralbilde, menneskebilde, opplevelse av rett og galt, ondt og godt, fint og stygt er ofte grunnlagt i hjemmet.

Handlinger taler mer enn ord

Som foresatt er du en viktig rollemodell for barnet. Barnet lærer hva det skal og ikke skal gjøre gjennom ditt eksempel og hvordan du reagerer på barnets atferd. Det er ikke alltid hva du sier, men hva du gjør som har betydning. Dine handlinger blir ofte observert og kopiert.

Barn og ungdom påvirkes og formes av hvordan vi foreldre lever; hvilke prioriteringer vi har, hvilke vaner/ uvaner vi har, og hvordan vi bruker pengene våre osv. Tar du en titt på deg selv og ditt eget liv, finner du mest sannsynlig igjen mye av det samme i dine foreldre.

Tenk på dette

•Du er ditt barns første og viktigste lærer

•Vær tydelig, og stå for verdiene og valgene dine.

•Ha fokus på å være et godt forbilde helt fra barna er små.

•Ha tro på egen rolle og mulighet til å påvirke

• Det er ikke bare ditt eget barn du er forbilde for

Grunnsteinen

På mange måter kan vi si at det er foreldrene som legger grunnsteinen i sitt barns liv. Gjøres det på en god måte er det større mulighet for et solid bygg.

Vil du vite mer?

Du er forbildet!

Foreldre er  forbilder

Foreldre er viktige forbilder

Video: Som far så sønn

Kilder: Kunnskapsdepartementet, FUG, Helsedirektoratet, Astrid Sundt
Foreldrepulsen er en lisensiert abonnementstjeneste. ©2016 infoREGI. infoREGI arbeider etter Tekstreklameplakatens regler for god presseskikk. infoREGI har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

Opprinnelig tekst