• PERSONALET I BARNEHAGEN

Hvem er de voksne som skal være sammen med barna våre hele dagen I barnehagen? I barnehagen jobber mange yrkesgrupper, med ulik kompetanse og ulike oppgaver. Her finner du en oversikt.:

• BARNETS SPRÅKUTVIKLING

Det er spennende å følge et barn som lærer å snakke og mestre språket. Språkutviklingen til barnet er samtidig noe mange foreldre er bekymret for. Da er det viktig å vite at det er stor variasjon i hva som er normalt.

• FRA LITEN TIL STOR AVDELING

Når både små og store har vent seg til den tygge tilværelsen på småbarnsavdelingen, kommer en ny utfordring - overgang til stor avdeling. Hvordan kan vi hjelpe barna med en trygg overgang?

• LEKEMILJØER ER I FOKUS

Barna blir møtt med ulike lekemiljøer som skal gi de insppirasjon til leken. Her er det felles fokus fra første stund:)

• BRA MAT

Hjem og familie har det grunnleggende ansvaret for barns kosthold, men fordi så mange måltider inntas i barnehagen har barnehagen sto innflytelse på barnas matvaner, kosthold og helse.

• ABC - lek med bokstaver

Mange barn blir tidlig opptatt av bokstaver og språklyder. Det er lurt å gripe fatt I og oppmuntre denne interessen. Selve lese- og skriveopplæringen skjer I skolen, men foreldre kan gjøre mye for å forberede og legge et godt grunnlag allerede fra barna er 2-3 år.

• Søknadsskjema for redusert foreldrebetaling

Forskrift om foreldrebetaling I barnehager |3 sier at foreldrebetaling for et barn I barnehage skal utgjøre maksimalt seks present av husholdningens samlede person- og kapitalinntekt. Fra 1.august 2015 har alle 4-og 5 åringer, og barn med utsatt skolestart, som bor I husholdninger med lav inntekt rett til å få 20 timer gratis oppholdstid I barnehae per uke. Fra 2016 utvides denne ordningen til å innbefatte 3 -åringer. Inntektsgrensen er satt til 417 000 kroner for bhgåret 2016/2017. Les videre I link.

• TRYGG TILVENNING

Det er klart for første dag I barnehagen. En ny hverdag skal startefor barnet og foreldrene. I denne første fasen handler alt om trygghet. Trygghet for små - og store.

• Nullmobbing.no

Her kan du finne informasjon til barn, unge og foreldre om mobbing og rettigheter.
    www.nullmobbing.no

• DU ER DITT BARNS STØRSTE FORBILDE

Enten du vil eller ikke så er du ditt barns største forbilde. Dine holdninger og handlinger betyr kanskje mer enn du tror. Du er ditt barns viktigste lærer.