BRA MAT

Hjem og familie har det grunnleggende ansvaret for barns kosthold, men fordi så mange måltider inntas i barnehagen har barnehagen sto innflytelse på barnas matvaner, kosthold og helse.

Med bra mat er barna bedre rustet

Barn som over tid har et ernæringsmessig ugunstig kosthold har dårligere forutsetninger for god hels og utvikling. På kort sikt kan det føre til at barnet fungerer dårligere i hverdagen, og det kan føre til dårlig tannhelse og overvekt/undervekt.

Barnehagen har et ansvar

Kostvaner og at eventuelt mattilbud er helsefremmende. Barnehagen skal også bidre til at barna utvikler en grunnleggende forståelse for hvordan de kan ta vare på egen helse. Dette er nedfelt i barnehageloven, i rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver og i forskrift for miljørettet helsevern i barnehager og skoler.

For barnas helse og utvikling er det viktig at mat som tas med hjemmefra og maten som tilbys i barnehagen tilsammen gir et sunt og variert kosthold. Barnehagen og hjemmet må ha en dialog om hva gode matvaner er.

For barnehagen betyr måltidene samhandling og fellesskap. Måltidene er en del av dannelsen vår og bidrar til utvikling av barnas sosiale kompetanse. Barn lærer av å se på hverandre.

Det finnes offisielle retningslinjer og anbefalinger for ernæring i barnehagen